Świeże, nieprzetworzone produkty spożywcze zawierają z reguły niewiele histaminy. Jej ilość znacznie wzrasta w trakcie procesów przetwarzania żywności takich, jak np. dojrzewanie, fermentacja oraz wskutek długotrwałego przechowywania jej. Przyjmuje się, iż im dłużej dana żywność jest przechowywana lub dojrzewa, tym większa w niej zawartość histaminy.

Żywność o wysokiej zawartości histaminy to:

napoje alkoholowe, w szczególności czerwone wino i wina musujące,
sery
surowe kiełbasy (np. salami, wędzony boczek),
owoce morza, ryby, sosy rybne,
kapusta kiszona,
niektóre warzywa, np. pomidory, szpinak, bakłażany.
STYMULATORY HISTAMINY
Niektóre produkty spożywcze nie zawierają co prawda dużej ilości histaminy, ale stymulują jej wydzielanie i/ lub hamują aktywność rozkładającego ją enzymu DAO. W grupie tej wyróżnić można:

czekolada,
kakao,
niektóre owoce, np. truskawki, owoce cytrusowe, ananas, kiwi,
pieczarki,
orzechy.
Co więcej, niektóre substancje chemiczne (np. alkohole czy składniki wybranych leków) silnie hamują aktywność endogennej oksydazy diaminowej.

Dodaj komentarz